تریبون اعتراض یک بیسواد

تریبون اعتراض یک بیسواد
طبقه بندی موضوعی

70 سال ذیپلماسی

چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۰ ق.ظ | آبتین عزیزی | ۱ نظر

در سال 1324 باید هم باج می دادیم...

وقتی ایران پل پیروزی بود و از این پل بودن فقط مقادیر زیادی گرسنگی و فقر و بیماری نصیب ما می شد و انتصاب شاه از کنسول بریتانیا اتفاق می افتاد باید هم باج می دادیم.

آن روز که استالین برای احمد قوام و هیات همراهش هواپیمای اختصاصی فرستاد تا مذاکرات با ایران را دنبال کند خودش بزرگترین افتخار برای حکومت بی پایه و لرزان پهلوی دوم بود که چنین و چنان.

قوام رفت، تنها چیزی که در دستان دولتش بود نفت شمال بود و آنچه میخواست خروج نیرو های شوروی از ایران، عدم حمایت از جدایی طلبان کردستان و آذربایجان، رفع فشار علیه دولت ایران. همه و همه این خواسته ها تنها در قبال نفت شمال بود...تنها دستاویز ایران در مذاکرات اختصاصی در شوروی.

قوام زیر بار رفت ( یا حداقل اینطور نشان داد) که نفت شمال در راستای ایجاد موازنه قدرت در ایران حق شوروی است ، اما مشروط به خروج نیروهای شوروی و ایجاد امنیت در مناطق جدایی طلب تا بتوان مجلسی را به راه انداخت تا معاهده را در آن تصویب کرد.

شوروی به خواسته های قوام تن در داد، نیرو ها بیرون رفتند، امنیت برقرار و اتخابات برگزار شد و مجلس به شور نشست و طرح این معاهده تصویب نشد. یعنی با تنها دستاویز سه مطلب مورد نظر حاصل شد.

و اما امرور در کجای داستان یه معاهده هوشمندانه هستیم؟؟؟

نظرات  (۱)

امیدوارم همیشه موفق باشین
پاسخ:
سلام
ممنونم از نظرتون
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی